Mijn zoontje kreeg onlangs voor zijn verjaardag van een vriendje “het waanzinnige boek over de billosaurus en andere prehistorische wezens” cadeau. Dit leuke boek is  van de hand van Andy Griffths en Terry Denton, de schrijvers van de waanzinnige boomhut serie, een serie die mijn zoontje verslonden heeft. Ook dit boek was een schot in de roos. Het is een fictief infoboek over een aantal verzonnen prehistorische wezens. Hieronder vind je zes ideeën voor verrijkingsopdrachten die gebaseerd zijn op het hogere orde denken van Bloom en die aansluiten bij dit boek.

  • Er staan heel wat woordspelingen in dit boek (vb. “Boa kontstrictor”, “drektielen”, …). Laat je leerlingen er vijf woordspelingen uit halen die zij het grappigst vinden en vraag aan hen ook om uit te leggen waarom ze precies deze vijf woordspelingen gekozen hebben. Kunnen ze eventueel zelf ook één of meerdere nieuwe woorden verzinnen die grappig zouden zijn in een dergelijke context?
  • In het boek  worden de dieren in categorieën ingedeeld (bijvoorbeeld: kontgewervelden, bipsvissen, …). Bekijk dit systeem met je leerlingen en vraag vervolgens aan je leerlingen om een alternatief classificatiesysteem te bedenken dat deze dieren op een overzichtelijke manier categoriseert.  Laat de leerlingen vervolgens hun classificatiesysteem voorstellen. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende classificatiesystemen? En welk systeem vinden ze tot slot het beste om de dieren mee in te delen? Zorg er voor dat ze hun mening onderbouwen.
  • Vraag aan hen om uit te zoeken op welke manier men dieren uit ons dierenrijk in groepen en subgroepen heeft ingedeeld en laat hen dit vergelijken met het classificatiesysteem van het boek (of hun eigen indeling). Kunnen ze gelijkenissen en/of verschillen ontdekken?
    Meer info over de indeling in het dierenrijk vind je hier.
  • Je kan ook vragen om zelf een nieuw dier te verzinnen met hun bijbehorende eigenschappen zoals in het boek. De leerlingen dienen er ook een tekening van te maken of een ander kunstwerk (vb. in papier maché). Communiceer duidelijk over wat je precies van hun verwacht.
  • Een andere opdracht zou er in kunnen bestaan om hen te laten zoeken naar zoveel mogelijk werkelijk bestaande dieren (uit het heden of verleden) waarop de auteur van dit boek zich heeft gebaseerd bij het creëren van de fictieve dieren. Vervolgens dienen de leerlingen hier zelf enkele dieren uit te kiezen en op zoek te gaan naar zoveel mogelijk verschillen en gelijkenissen tussen het echt bestaande dier en het verzonnen dier.
  • Wat als één van deze verzonnen wezens (uit het boek of één van hun eigen creaties) op dit moment werkelijk zou rondlopen op onze aardbol? Probeer zoveel mogelijk gevolgen te verzinnen binnen verschillende domeinen. Maak hierover een grappig gedicht, verhaal, lied of kunstwerk waaruit de gevolgen ook duidelijk uit af te leiden zijn.

Heb je zelf ook een leuk idee voor een verrijkingsopdracht die aansluit bij dit boek? Laat het zeker weten en deel het met de rest!

Vraag je je af hoe je zelf een dergelijke verrijkingsopdracht kan schrijven? Dit artikel helpt jou op weg. Of schrijf je in voor één van onze vormingsdagen rond compacten en verrijken. Veel succes!

Pin It on Pinterest