Afgelopen najaar volgden een aantal leerlingen met een leervoorsprong uit de tweede en derde graad basisonderwijs de ACT4KIDS training bij ons. We vroegen ons af wat de ouders en deelnemers er nu precies uithalen. Merkten zij bepaalde veranderingen op? We nodigden daarom enkele ouders uit om iets te schrijven over hun ervaringen met deze training en kregen de onderstaande tekst doorgestuurd door de ouders van één van onze deelnemers.

“Mama, wat is de natuur hier toch prachtig!”  Amper vijf minuten later ruimt diezelfde gelukkige stemming plaats voor oprecht verdriet. “Ik denk ineens aan Billie (ons katje) die hier niet meer van kan genieten omdat hij al vijf jaar dood is!”. 

Een woordje van de juf in de klas over dankbaarheid -om maar een voorbeeld te nemen- ontketent nog dagenlang een overvloed aan gedachten en emoties. Andere klasgenootjes zijn al lang terug aan de slag met rekensommen, het avondeten of de sportclub maar ons zoontje niet; hij pikt alles op wat hij ziet, hoort, voelt… hij denkt erover na… hij is gelukkig, maar piekert zich evengoed suf. Hij blijft steken in gedachten en wordt dan weer overspoeld door nieuwe gedachten … En dat alles aan een ijltempo!

Wat zich afspeelt in zijn hoofd, heeft iets weg van het piekuur in de Londense metro: ideeën schieten heen en weer, er heerst een constante drukte van gedachtes en emoties,…

Hoe kan hij die drukte de baas blijven? Al die gedachtes en emoties banen zich een weg door zijn hoofd, maar schieten wild naar alle hoeken en kanten. Hoe verlies je er het hoofd niet bij? En hoe kan je als mama of papa helpen, hoe praat je hierover, hoe begin je hieraan? 

Dankzij Act4Kids bij Praktijk Voluit, is ons zoontje zich veel meer bewust van wat er zich in zijn hoofd afspeelt en hoe hij hier mee om kan gaan. Wordt hij overmand door emoties of twijfelt hij waarom hij wel of niet iets zou doen, … het gebeurt uiteraard nog even vaak. Alleen kan hij dit alles nu veel beter een plaatsje geven. Ook wij als ouders kregen de nodige “vocabulaire” en oefeningen mee, zodat we deze methode samen met hem konden ontdekken. Het resultaat is verbluffend.  De Londense metro draait nog steeds volop, het is echt niet rustiger geworden in zijn hoofd. Alleen is hij zichzelf ervan bewust geworden en snapt hij veel beter hoe de metro juist werkt en hoe hij ook zelf de controle kan proberen te houden.

Geïnteresseerd in onze ACT4KIDS groepstraining? Meer info vind je op onze website. Aarzel niet om contact met ons op te nemen indien je je afvraagt of deze training iets is voor jouw kind!

Pin It on Pinterest