In dit blogbericht worden er een aantal suggesties gegeven van prentenboeken die je als ouder of leerkracht kan inzetten bij kinderen om een groeimindset te stimuleren en om het thema mindset bespreekbaar te maken.

We beginnen met twee erg toffe prentenboeken van de auteur Torben Kuhlmann. Het zijn serieus uit de kluiten gewassen prentenboeken (telkens rond de 100 pagina’s). De verhaallijnen zijn tof en de illustraties zijn erg mooi. Het eerste boek van deze auteur heet “Lindbergh” en gaat over een muis die wil vluchten uit Duitsland omwille van een nieuwe gevaarlijke uitvinding (de muizenval). De muis beslist om naar Amerika te vluchten maar dit blijkt niet zo simpel. Via een boot lukt het namelijk niet omdat alle boten bewaakt worden door katten. Op zoek naar een andere oplossing beslist hij om een vliegtuig te bouwen. Dit proces wordt mooi in beeld gebracht  en na het overkomen van een aantal moeilijkheden, slaagt hij er uiteindelijk in om Amerika bereiken. Het boek sluit af met een beknopt levensverhaal van drie luchtvaartpioniers.

Het andere boek van dezelfde auteur heet “Armstrong: de avontuurlijke reis van een muis naar de maan”. In dit boek beslist een muis om naar de maan te reizen. De muis beseft dat hij, om zijn doel te bereiken, eerst zoveel mogelijk kennis dient te vergaren die hij kan gebruiken om zijn raket te bouwen. Vervolgens begint hij materialen te verzamelen om zijn ruimtepak en raket te kunnen bouwen. Zijn pak en raket worden getest. Dit gaat gepaard met de nodige tegenslag zoals een slecht werkend prototype en een brand. Toch laat de muis zich hier niet door tegenhouden.  De muis zet door en slaagt er uiteindelijk in om de maan te bereiken. Op het einde van het boek vind je vervolgens ook nog een kleine geschiedenis van de ruimtevaart.

Een ander pareltje is “Geluk voor kinderen” van Leo Bormans. Het past heel erg binnen het thema van groeimindset. Dit boek bevat 10 prachtig geïllustreerde verhalen over verschillende vogels die ieder hun eigen kwaliteit hebben. Deze 10 kwaliteiten dragen allen bij tot een hoger geluksgevoel. In het boek maak je kennis met Branta; dit verhaal gaat over moedig zijn en doorzetten wanneer het moeilijk is. Je kan ook voorlezen over Kea die altijd nieuwe dingen uitprobeert  omdat ze graag wil blijven groeien en bijleren. In het verhaaltje over Mingo staat dan weer het aannemen van een positieve houding in het leven centraal. Vogel Sporo is dan weer erg goed in het stellen van doelen en in het verwezenlijken ervan met behulp van tussenstapjes.

Verder heb je het boek “Flamingo” over een flamingo die als de snelste kan vliegen en alle wedstrijden wint totdat hij zich verwondt en door het leven moet gaan met “een niet te fiksen” poot. In dit boek staat het omgaan met tegenslag en het doorzetten centraal.

Het boek “De stip” gaat over een meisje dat niet durft te tekenen omdat ze vindt dat ze dat niet kan. Na de afloop van een tekenles in school is haar blad nog steeds leeg. De juf stelt voor om dan “gewoon ergens een stip te zetten en te kijken wat er gebeurt”. Het meisje doet dit en de volgende dag merkt ze dat de juf haar tekening heeft opgehangen aan de muur in een mooie gouden kader. Dit zet heel wat in gang bij het meisje. Langzaam overwint ze haar angst om niet mooi te kunnen tekenen en gaat ze aan de slag.

Een ander prentenboek waarin het thema groeimindset op de voorgrond staat, is het boek “Het paard werd kwaad“. In dit boek wordt het verhaal verteld over een vroegere reis van een mama en papa waarin ze langs de zijderoute trekken en paarden zien grazen. De mama wil graag paardrijden maar durft niet goed. Toch gaat ze de uitdaging aan. In dit verhaal staat durven centraal en rustig doorzetten wanneer het moeilijk wordt.

De twee volgende prentenboeken richten zich op kleuters.  In het boek “ik kan zwemmen” lezen we over een otter die al erg veel dingen heeft geleerd, maar zwemmen hoort daar nog niet bij. Zijn zus leert hem uiteindelijk te zwemmen door hem de raad te geven “klein te beginnen”. Het uiteindelijke leren zwemmen wordt opgesplitst in kleine tussenstapjes die veel gemakkelijker zijn om telkens te bereiken en waardoor hij uiteindelijk zijn einddoel van zwemmen ook kan behalen. Het boek “Giraf leert fietsen” is een variant op “ik kan zwemmen”. Het gaat over een giraf die bang is om te leren fietsen. Door in stapjes te werken, durft giraf het uiteindelijk aan om helemaal alleen te fietsen.

Een laatste boek dat zeker niet mag ontbreken in dit blogbericht is “Je fantastische elastische brein”. In dit informatieve prentenboek wordt er op kindermaat uitgelegd hoe onze hersenen in elkaar zitten en wat er in je hersenen gebeurt wanneer we nieuwe dingen leren. Vervolgens wordt de nadruk gelegd op het feit dat je zelf invloed kan uitoefenen op de verdere ontwikkeling van je brein. Dit boek biedt op een leuke manier psycho-educatie over ons brein en leren en is daarom een aanrader wanneer je als ouder of leerkracht wil werken aan een groei mindset. Voor de leerkrachten onder ons: uitgever Bazalt werkte een lesplan uit voor leerkrachten om te gebruiken in de klas. Het lesplan vind je hier.

Pin It on Pinterest