Diensten voor kinderen en jongeren

Wat we doen

Bij Praktijk Voluit kunnen cognitief begaafde kinderen en jongeren vanaf de derde graad basisonderwijs terecht voor individuele begeleidingen.

 

Individuele begeleiding

Sarah (17 jaar) vindt het belangrijk om zich in te zetten voor school. Dat heeft ze in het verleden echter nooit moeten doen, want school was voor Sarah eigenlijk erg gemakkelijk; het ging als het ware vanzelf. De laatste tijd merkt ze dat dit aan het veranderen is. De moeilijkheidsgraad en hoeveelheid van bepaalde vakken is gradueel toegenomen waardoor ze voor en tijdens belangrijke toetsmomenten erg van slag kan zijn.

Ze ervaart dan heel wat spanning in haar lijf en heeft soms ook last van hyperventilatie; ze voelt zich erg angstig en door haar hoofd flitsen gedachten zoals: “Ik ben toch niet zo slim als iedereen denkt.”, “Dit gaat nooit lukken.”, “Mijn leerkracht gaat zo teleurgesteld zijn in mij.”

Sarah probeert deze situatie op te lossen door heel hard haar best te doen. Ze werkt extreem hard om goede punten te behouden. En met succes als je oppervlakkig kijkt. Hoewel haar schoolse resultaten nog steeds erg goed zijn, gaat het niet goed met Sarah.

Ze heeft steeds vaker last van gevoelens van angst, hyperventileert regelmatig en scheldt haar ouders en broertjes uit tijdens de examenperiodes. Voor weggaan met vriendinnen of voor haar hobby’s zwemmen en toneel heeft ze amper nog tijd.

Lena (19 jaar) zit in haar eerste bachelor Rechten. Hoewel haar punten in orde zijn, merkt ze dat deze richting niet bij haar past.

Ze wilt volgend schooljaar graag een andere richting kiezen maar heeft geen flauw idee wat ze dan wel zou willen kiezen.

Het lijkt wel alsof ze een beetje vervreemd is van zichzelf omdat ze altijd zo zeer haar best heeft gedaan om anderen uit haar omgeving (familie, leerkrachten) te behagen.

Jeroen (16 jaar) doet zijn vijfde jaar secundair onderwijs over. Hoewel hij vroeger wel erg leergierig was en school hem voor de wind ging (hij sloeg zelfs de laatste kleuterklas over) is dit precies volledig verdwenen, tenminste wanneer we het hebben over “leren op school”.

Leerkrachten verwijten hem dat hij geen moeite doet, dat hij het wel kan maar dat het er niet uit komt.

Jeroen zou zich erg graag willen herpakken, maar hij weet gewoon niet hoe. Soms doet hij nog eens een poging, maar vindt al gauw heel wat redenen waarom het verloren moeite is. Tijdens de examens houdt hij netflixmarathons of begint hij zijn kamer ineens op te ruimen (wat hij normaal nooit doet). Daarna voelt hij zich schuldig en is zijn helemaal in paniek.

 

De begeleiding die wordt aangeboden is gegrond in de contextuele gedragstherapie en de Acceptatie en Commitment Therapie.  Onze begeleidingen focussen zich (volgens de visie van ACT) niet zozeer op het verminderen van symptomatisch gedrag (zoals bijvoorbeeld vervelende gedachten of gevoelens) maar op het leven van een waardevol/zinvol leven. Met behulp van ervaringsgerichte oefeningen leren we deze jongeren hoe ze met de hindernissen (vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden) op hun weg kunnen omgaan, zodat ze hun eigen pad kunnen blijven bewandelen.

Specifiek richten we ons op jongeren met faalangst, stress, uitstelgedrag, onderpresteren, spijbelen of die geen idee hebben welke richting ze verder met hun leven/studies uit willen. Ze willen echt bepaalde dingen nastreven, maar ze durven niet. Hun eigen gedachten en gevoelens houden hen tegen om nieuwe dingen aan te pakken of nieuwe stappen te zetten. Ze lopen vast in hun eigen gedachten, stellen uit en geven een ongelukkige indruk. Ze leven vooral in hun hoofd en zijn verleerd (of bang) om stil te staan bij datgene dat ze voelen.

Belangrijk als ouder om te weten is dat jongeren niet zullen “bekeren” worden tot het stellen van specifiek gedrag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meer studeren (hoewel dit mogelijk wel een gevolg kan zijn indien dit waardevol gedrag blijkt te zijn.) We gaan wel samen met de jongere op pad en stimuleren hun bereidheid om te experimenteren met ander gedrag zodat ze zelf voluit kunnen leren leven.

Aanmelden kan door contact op te nemen via het contactformulier.

 

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?

Je kan Praktijk Voluit contacteren via het contactformulier. 

Pin It on Pinterest