Ik schreef eerder al hoe je de taxonomie van Bloom kan gebruiken om zelf verrijkingsopdrachten te maken.  Hieronder kan je een voorbeeld downloaden van een verrijkingsopdracht die gebaseerd is op het hogere orde denken van de taxonomie van Bloom.  De opdracht is bedoeld om in te zetten tijdens de taalles in de bovenbouw van het basisonderwijs. Persoonlijk vind ik het moeilijk om er echt een leeftijd op te plakken. Ik denk dat het erg kan afhangen van de leerling die je voor je hebt.

De opdracht begint met een dagboekfragment waar iets vreemd mee aan de hand is. De leerlingen dienen uit te vissen wat en de tekst te “ontcijferen”. In dit onderdeel zit het “analyseren” van de taxonomie van Bloom verwerkt.  Vervolgens proberen de leerlingen om zelf een vergelijkbaar raadsel te schrijven. Hier wordt de opdracht volgens mij pas echt interessant. Om dit onderdeel tot een goed einde te brengen, zullen de leerlingen namelijk ook gebruik moeten maken van de hogere orde denkvaardigheden “evalueren” en “creëren”.

Zorg er zeker voor dat je deze opdracht ook afsluit met een nabespreking. Je leerlingen steken er erg veel van op wanneer jullie ook samen hun leerproces bespreken. Je werkt zo bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van hun metacognitieve vaardigheden en je stimuleert hierdoor ook een groeimindset.

Het te downloaden document bestaat uit drie pagina’s voor de leerling en twee pagina’s voor de leerkracht met nog een aantal aanwijzingen en tips. Gebruik je het in de klas? Je zou me er veel plezier mee doen als je me even laat weten hoe de opdracht meeviel! Hopelijk inspireer ik hier ook leerkrachten mee om ook zelf aan de slag te gaan met de taxonomie van Bloom! Download het document hieronder!

Download het bestand

Wil je graag zelf ook eens een verrijkingsles maken maar voel je je nog wat onzeker en zou je graag feedback krijgen op één van je lessen? In onze verdiepingsdag rond compacten en verrijken komt dit aan bod. Neem een kijkje bij ons verrijkingsaanbod.

 

 

 

Pin It on Pinterest